Edit Template

Μειωμένες σοδειές, κλιματικές αλλαγές και γεωπολιτικές εντάσεις καθιστούν τον καφέ είδος από χρυσάφι.

Facebook
X (Twitter)
Αντιγραφή Συνδέσμου
Γράφει η Άννα Αμαλίδου

Φλιτζάνι καφέ σε τραπέζι καφετέριας, με φόντο τιμοκατάλογο και έκφραση προβληματισμού καταναλωτή.Το δεύτερο πιο δημοφιλές ρόφημα στον πλανήτη αυξήθηκε τον Αύγουστο του 2024 με ποσοστό 18,5% κατατάσσοντας το σε είδος πολυτελείας. Η πλέον προσιτή ανάγκη του καταναλωτή, ο καφές στο χέρι, τείνει να χτυπήσει και άλλο το -ήδη- διαρρηγμένο πορτοφόλι του.

Χώρες παραγωγής όπως η Βραζιλία και το Βιετνάμ, η Ινδονησία, η Ονδούρα, η Κόστα Ρίκα αλλά και ο φημισμένος arabica της Κολομβίας, έχουν πληγεί από τις κλιματικές αλλαγές με τα φαινόμενα ξηρασίας και βροχοπτώσεων να μειώνουν τον χρόνο και την απόδοση των καλλιεργειών.

Οι εμπορικοί δασμοί από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής προς τις χώρες παραγωγής του καφέ αυξάνουν το κόστος εισαγωγών ενώ είναι οι κανονισμοί της Ευρωπαικής Ένωσης για την προστασία των δασών επιβάλλουν υποχρεώσεις σε εταιρίες εισαγωγής με απώτερο σκοπό την επιβάρυνση στην τελική τιμή.

Παράλληλα η αυξανόμενη ζήτηση τόσο από αναδυόμενες οικονομίες όσο και από τις ίδιες χώρες παραγωγής καφέ δημιουργεί μεγαλύτερο ανταγωνισμό για τους διαθέσιμους όγκους παραγωγής και οδηγεί σε ακόμη υψηλότερες τιμές.

Στην εξίσωση προστίθεται και η αύξηση της τιμής της σοκολάτας, ενός βασικού συστατικού σε πολλά ροφήματα και γλυκίσματα, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης. Στην Ελλάδα, οι μικρές επιχειρήσεις, τα καφέ και τα ζαχαροπλαστεία, που αποτελούν τον πυρήνα της αστικής και τουριστικής καθημερινότητας, βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα αβέβαιο μέλλον. Οι φόβοι για νέα «λουκέτα» εντείνονται, καθώς το κόστος λειτουργίας αυξάνεται και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώνεται.

Ο καφές, από σύμβολο κοινωνικής συνεύρεσης, μετατρέπεται σε δείκτη οικονομικής πίεσης, αποκαλύπτοντας τις βαθύτερες ανισορροπίες της παγκόσμιας αγοράς και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι κοινωνίες – και η ελληνική – στο άμεσο μέλλον.

Παρά τις οικονομικές δυσκολίες, τις αυξήσεις τιμών και τις προκλήσεις της αγοράς, ο Έλληνας δεν εγκαταλείπει τον καφέ. Προσαρμόζεται, επιλέγει, συγκρίνει, αλλά συνεχίζει να τον τιμά. Γιατί ο καφές δεν είναι απλώς προϊόν, είναι συντροφιά, παρηγοριά σε δύσκολες μέρες, είναι κομμάτι της ελληνικής ψυχής.

Πηγή φωτογραφίας 1:unsplash.com
Πηγή φωτογραφίας 2: liberal.gr