Καταρρέει η «Ελπίδα»: Κοκοτσάκης, Παπανικολάου, Ρομπογιαννάκης, Λενακάκη αποχωρούν - Καταγγελίες για “κλειστή παρέα”
Καταρρέει η «Ελπίδα»: Κοκοτσάκης, Παπανικολάου, Ρομπογιαννάκης, Λενακάκη αποχωρούν - Καταγγελίες για “κλειστή παρέα”
Μετά τις αποχωρήσεις του Βασίλη Κοκοτσάκη, του πτέραρχου ε.α. Αθανάσιου Παπανικολάου και του Δημήτρη Σαββίδη, δύο ακόμη μέλη της Περιφερειακής Οργάνωσης Πολιτών Κρήτης, ο Αχιλλέας Ρομπογιαννάκης από τις Μοίρες και η Αγγελική Λενακάκη από το Τυμπάκι. ανακοίνωσαν ότι εγκαταλείπουν το κόμμα
Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
Αντιγραφή Συνδέσμου
[control_description]
Η «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» της Μαρίας Καρυστιανού βρίσκεται αντιμέτωπη με συνεχείς αποχωρήσεις στελεχών και υποστηρικτών της, πριν ακόμη ολοκληρωθεί η οργανωτική της συγκρότηση. Οι δημόσιες τοποθετήσεις όσων αποχωρούν συγκλίνουν σε σοβαρές καταγγελίες για τον τρόπο λειτουργίας του κόμματος σε κεντρικό επίπεδο, την απουσία θεσμικών οργάνων, τη συγκεντρωτική λήψη αποφάσεων και την παρουσία στελεχών με προέλευση από το κόμμα «Νίκη».
Νέες αποχωρήσεις από την Κρήτη – Ρομπογιαννάκης και Λενακάκη εκτός κόμματος Μόλις ένα εικοσιτετράωρο μετά την αποχώρηση των Βασίλη Κοκοτσάκη, Αθανάσιου Παπανικολάου και Δημήτρη Σαββίδη, δύο μέλη της Περιφερειακής Οργάνωσης Πολιτών Κρήτης, ο Αχιλλέας Ρομπογιαννάκης και η Αγγελική Λενακάκη, ανακοίνωσαν επίσης ότι αποχωρούν από την «Ελπίδα για τη Δημοκρατία».
Σε κοινή δήλωσή τους αναφέρουν ότι η συμμετοχή τους ξεκίνησε «με μοναδικό κίνητρο την προσφορά στην κοινωνία και την πίστη σε κοινές αρχές», όμως, όπως σημειώνουν, «η εξέλιξη των πραγμάτων και ο τρόπος λειτουργίας του κινήματος σε κεντρικό επίπεδο, δεν συνάδουν πλέον με τις προσωπικές μας αξίες και το ήθος με το οποίο αντιλαμβανόμαστε τη συλλογική δράση». Τονίζουν ότι για τους ίδιους «η ενασχόληση με τα κοινά προϋποθέτει πάντα ειλικρίνεια, διαφάνεια και σεβασμό» και δηλώνουν ότι ταυτίζονται με την απόφαση του Βασίλη Κοκοτσάκη, τον οποίο ευχαριστούν για την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία. Η αποχώρηση Κοκοτσάκη – Καταγγελίες για συγκεντρωτισμό, «αυλές» και απουσία συλλογικών διαδικασιών
Ο Βασίλης Κοκοτσάκης, πραγματογνώμονας στην υπόθεση των Τεμπών και βασικό στέλεχος της «Ελπίδας» στην Κρήτη, θεωρούνταν «συνδετικός κρίκος» ανάμεσα στο κίνημα των Τεμπών και τον πολιτικό φορέα της Μαρίας Καρυστιανού. Είχε αναλάβει τη δημιουργία και τον συντονισμό των τοπικών κινήσεων πολιτών–υποστηρικτών, ένα μοντέλο που περιγραφόταν ως «υποδειγματικό» για την υπόλοιπη Ελλάδα.Στην επιστολή αποχώρησής του, ο Κοκοτσάκης αναφέρει ότι στήριξε την πρωτοβουλία ως κίνημα που δεν θα ανήκε σε συγκεκριμένα πρόσωπα και δεν θα λειτουργούσε «με όρους μηχανισμών, αποκλείοντας τις φράξιες και τους κολλητούς». Ωστόσο, όπως σημειώνει, «όσο περνούσε ο χρόνος, διαπίστωνα ολοένα και περισσότερο ότι η πορεία που ακολουθείται απέχει ουσιωδώς από εκείνη που εξαγγέλθηκε».Καταγγέλλει «σοβαρές οργανωτικές ελλείψεις» και απουσία ουσιαστικής συζήτησης για οργανωτικά, θεσμικά και πολιτικά ζητήματα, ενώ υποστηρίζει ότι η Ιδρυτική Διακήρυξη συντάχθηκε χωρίς συλλογικές διαδικασίες και ότι το καταστατικό προαναγγέλλεται πως θα συνταχθεί με τον ίδιο τρόπο. Κάνει λόγο για «συγκεντρωτικό μοντέλο αποφάσεων από ελάχιστα πρόσωπα» και σημειώνει χαρακτηριστικά: «Δεν μπορείς να ευαγγελίζεσαι τη διαφάνεια όταν λειτουργείς με “αυλές”».
Σε μεταγενέστερη δημόσια ανάρτησή του, ο Κοκοτσάκης απευθύνεται σε όσους τον εμπιστεύθηκαν, ζητώντας «μια καθαρή κουβέντα και μια συγγνώμη» για το γεγονός ότι τους κάλεσε να πιστέψουν σε μια προοπτική που, όπως λέει, «δεν εξελίχθηκε όπως όλοι ελπίζαμε». Διευκρινίζει ότι πίστεψε πως οικοδομείται «ένα πραγματικό Κίνημα Πολιτών, έναν χώρο συμμετοχής, συλλογικότητας, δημοκρατίας και διαφάνειας», αλλά κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «το εγχείρημα ακολούθησε διαφορετικό δρόμο από εκείνον που οραματίστηκα».
Η αποχώρηση Παπανικολάου – «Κλειστή παρέα», απουσία οργάνων και απουσία συλλογικών οργάνων Ο πτέραρχος ε.α. Αθανάσιος Παπανικολάου, ο οποίος είχε στηρίξει δημόσια την «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» με βίντεο για τα εθνικά θέματα, ανακοίνωσε ότι αποσύρει τη στήριξή του, κάνοντας λόγο για «κλειστή παρέα» και «καθοδηγητές πρώην στελέχη της ΝΙΚΗΣ».
Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή, ανέφερε ότι αρχικά θεώρησε πως συμμετέχει στη δημιουργία «ενός κινήματος πολιτών με συμμετοχή μελών, συλλογικές διαδικασίες και διάλογο», όμως στην πορεία διαπίστωσε ότι «το εγχείρημα οργανωνόταν από συγκεκριμένη ομάδα προσώπων, πολλοί από τους οποίους προέρχονταν από στελέχη που είχαν αποχωρήσει από το κόμμα ΝΙΚΗ, και όχι μέσω διαδικασιών στις οποίες συμμετείχε ευρύτερα η βάση των πολιτών».
Ο Παπανικολάου υποστηρίζει ότι δεν διαπίστωσε τις συλλογικές και δημοκρατικές διαδικασίες που θεωρεί απαραίτητες για τη λειτουργία ενός κόμματος, σημειώνοντας ότι «δεν κλήθηκε ποτέ» να συμμετάσχει σε οργανωμένη διαδικασία, ούτε σε συλλογικό όργανο. Δηλώνει ότι περίμενε το κόμμα να έχει «πρόγραμμα, γραφεία, κεντρική επιτροπή, πολιτική γραμματεία και πολιτικό συμβούλιο», κάτι που, κατά την εκτίμησή του, δεν συνέβη.
Σε ό,τι αφορά τα εθνικά θέματα, αναφέρει ότι είχε δύο συνομιλίες με τη Μαρία Καρυστιανού ζητώντας να ενημερωθεί για τη γραμμή του κόμματος, αλλά έλαβε την απάντηση «θα ενημερώσουμε» χωρίς να υπάρξει συνέχεια ή σαφής τοποθέτηση. Δηλώνει ότι αυτός ήταν ο λόγος που δεν προχωρούσε σε δημόσιες παρεμβάσεις, καθώς «δεν ήξερε τι να πει». Παράλληλα, σημειώνει ότι στις θέσεις εξωτερικής πολιτικής βρίσκεται «πολύ κοντά» στις απόψεις του Αντώνη Σαμαρά, διευκρινίζοντας ότι αυτό δεν σημαίνει συμμετοχή σε ενδεχόμενο νέο εγχείρημα του πρώην πρωθυπουργού.
Η κριτική Σαββίδη – Ενστάσεις για την απουσία αποτελεσμάτων
Ο Δημήτρης Σαββίδης, γνωστός από τη δραστηριότητά του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρότι δεν ήταν μέλος του κόμματος, δήλωσε ότι πρόκειται για «κίνημα που υπόσχεται πολλά και δεν πραγματοποιεί μέχρι τώρα τίποτα». Η τοποθέτησή του συνδέεται με μια δεύτερη εστία ενόχλησης στους κύκλους του φορέα, που αφορά την καθυστέρηση στην επίσημη ανακοίνωση των θέσεων του κόμματος, ιδίως στα εθνικά ζητήματα και στο συνολικό πρόγραμμα.
Εσωτερικές αντιδράσεις και η πρώτη απάντηση Καρυστιανού Πηγές του κόμματος αναφέρουν ότι η αιχμηρή αποχώρηση Κοκοτσάκη στρέφεται και κατά συγκεκριμένων προσώπων, όπως της Μαρίας Γρατσία, με στελέχη να σχολιάζουν ότι «δεν γίνεται για ό,τι συμβαίνει να πρέπει να παίρνουμε έγκριση από τη Γρατσία». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υπήρξαν στελέχη που προσπάθησαν να λειτουργήσουν «πυροσβεστικά», καλώντας τον Κοκοτσάκη να κάνει υπομονή, ωστόσο δεν αποκλείεται οι κινήσεις αυτές να προκαλέσουν «ντόμινο εξελίξεων».
Το μέγεθος του «μουδιάσματος» στο εσωτερικό της «Ελπίδας» αποτυπώνεται στο γεγονός ότι μέχρι αργά το απόγευμα της Τετάρτης δεν υπήρχε επίσημη ανακοίνωση από τον φορέα. Κεντρικά στελέχη ανέφεραν ότι ανέμεναν τοποθέτηση, αλλά, όπως διευκρίνιζαν αρμόδιες κομματικές πηγές, «δεν πρόκειται να υπάρξει όπως ήρθαν τα πράγματα».
Ως πρώτη έμμεση απάντηση καταγράφεται ανάρτηση της ίδιας της Μαρίας Καρυστιανού, στην οποία κάνει λόγο για «δόλια κίνητρα» που «ευτυχώς γίνονται αντιληπτά, κάποτε νωρίς, κάποτε με καθυστέρηση» και για «προσπάθεια διάσπασης». Στην ίδια ανάρτηση παρουσιάζει τη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα του κόμματος για εγγραφή μελών, εθελοντών και υποστηρικτών. Η ανάρτηση, σύμφωνα με κομματικές πηγές, εξέπληξε στελέχη που θεωρούσαν ότι η πρόεδρος θα αποδεχόταν τις αποχωρήσεις χωρίς αντιπαράθεση, με ορισμένους να εκτιμούν ότι «την έπεισαν να κάνει έμμεση επίθεση στον Κοκοτσάκη».
Παράλληλα, άλλες πηγές από το κόμμα, που δεν συμμερίζονται τις καταγγελίες περί προσωποπαγούς λειτουργίας και «αυλής», υπογραμμίζουν ότι σε τέτοιες προσπάθειες «γίνονται λάθη» και ότι απαιτείται «υπομονή», επισημαίνοντας πως «δεν μπορείς από το πρώτο λάθος να τα παρατήσεις».
Οι καταγγελίες για συγκεντρωτισμό, «αυλές», απουσία συλλογικών οργάνων, καθοδήγηση από πρώην στελέχη της ΝΙΚΗΣ και καθυστέρηση στη διατύπωση θέσεων, σε συνδυασμό με την περιορισμένη μέχρι στιγμής επίσημη αντίδραση της ηγεσίας, διαμορφώνουν ένα πεδίο έντονης εσωτερικής αμφισβήτησης, το οποίο μένει να φανεί αν θα οδηγήσει σε περαιτέρω αποχωρήσεις ή σε αναπροσαρμογή της οργανωτικής και πολιτικής στρατηγικής της «Ελπίδας για τη Δημοκρατία».